Kökény

2012.05.19 15:28

Sok tervem egyike, hogy a növényeket, amik nálunk teremnek megismertetem veletek. E közben természetesen magam is rendszerezem, bővítem tudásom. egyik kedvencem lett a kökény, hiszen a telkünket határoló bozótos nagyszerű sövény, eltakarja a kíváncsi tekintetek elől a mi kis menedékünket, de rengeteg madár fészkelő helye is. Szúrós töviseivel a ragadózóktól védi, kis dalos madarainkat. A fácánok is kedvelik, esténként ide telepszenek, ők e nélkül a bozót nélkül nem is tudnak élni.

Látványra tömött, magas, sűrű, már nyáron fentem a fogam a termésrengeteget látva. amikor ősszel megkóstoltam, fanyar, savanyú íze, hatására azonnal kiköptem. Számban fanyar, összehúzódást éreztem, és mintha az összes nyál eltűnt volna belőle. Akkor persze eszembe jutott, hogy ennek a gyümölcsnek, is a dér csípése adja az élvezhetőségét.

Hamarosan megérkezett az első hideg lehelet, és a gyümölcsök most már, savanyú meggy érzetét keltették kóstoláskor. Soha nem szeretem feladni az álmaim, így amikor legközelebb műanyag dobozokkal érkeztem nekiálltam a szedésnek. Aprólékos, sziszifuszi munka, de közben azért a szüret közben ismét kóstolgattam, egyre jobban hozzá szokva a fura számomra szokatlan fanyar ízhez.

Kedvencem a befőzés, ezért nekiálltam kimagozni, és lekvárt készíteni. az első adaghoz kevés almát vegyítettem, és így egy erős sűrű, fanyar lekvárt készítettem. A következő adaghoz bölcsen többszörös alma került és kompótként lett dunsztolva. ez remek savanykás meggy, és szilva keverékeként mutat kóstoláskor, remek alapanyag lesz,a nálunk heti rendszerességgel fogyasztott, gyümölcsleves alapanyagként.

Minekután egyre több egészséggel foglalkozó cikket olvastam, a cukrot teljesen mellőztem a tartósításkor, kimondottan vegyszer, és édesítőszer nélkül készítem a téli csemegéinket.

A kökény remek antioxidánsokat tartalmazó élelmiszer, de nagy örömömre a virágja, ha tavasszal begyűjtöm, és forrázatként teának használom, nem csak a vese védelmét, látja el, hanem még a fogyókúrámban is segít.

Most pedig már száradnak a kökénymagok a kályha előtt, mert nagy szaponin tartalmuknál fogva a mosóporokat, tisztítószereket is ki tudom váltani vele. Első használatukról hírt adok, hiszen így a drága, mosódiót tudom itthoni ingyenes alapanyaggal helyettesíteni. Gyerekeim jól mulatnak rajtam, de hiszek benne, hogy a példa a legerősebb tanítási forma.